Ged i måltiderne

12. januar 2010

Alder:
8 mdr.

Ged i måltiderne

Hej Helen.

Ja, så er jeg allerede tilbage igen med flere spørgsmål. Hver alder giver dejlig mange udfordringer:)

Vores datter er nu 8 mdr. (37 uger), og der sker så meget med hende lige nu. I sidste uge begyndte hun at kravle, og hun er nu i hele huset. Derudover er hun ved at få femte og sjette tand.

De sidste 3 uger, er der dog gået fuldstændig ged i vores spisesituationer. Det startede med, at hun nægtede at spise aftensmad. To skefulde og så lukkede damen bestemt munden. Prøvede vi at nøde hende til lidt mere, begyndte hun frustreret at græde.

Nu har det altså bredt sig til samtlige måltider, og det er temmelig frustrerende. Især fordi vi er kommet ind i en lidt ond cirkel, hvor vi er lidt nervøse for måltiderne. Vil hun nu spise, eller skal vi nu i gennem et cirkus igen? Og det er helt sikkert, at hun kan mærke det. Vi er bevidste om det, men det er sørme svært ikke at vise sin frustration. Desuden er min mand og jeg uenige om, hvordan vi skal tackle situationen. Derfor skriver jeg til dig for endnu et godt råd…

Lillepigen har spist hapser siden 7 måneders alderen, da hun var så glad for at tygge, men hun bliver sørme utilfreds, når jeg prøver at putte dem i munden på hende nu. Nogle gange lykkedes det, hvis jeg bruger en gaffel. Jeg prøver også at tilbyde gnave-grønt, kød m.m. som hun selv kan tage, men enten smager hun lidt på det og smider det på gulvet, eller også bliver det undersøgt grundigt for derefter at ende på gulvet. Faktisk er hun allermest tilfreds, hvis hun får lov til at sidde med lidt agurk eller lidt brød, men det bliver man jo ikke mæt af. Kogte grønsager, spaghetti osv. ender på gulvet. Vi prøver på at servere børnevenlig mad.

I første om gang troede vi, at det var fordi, at hun spiste så meget grød til morgenmad. På gode dage spiser hun næsten 2 dl. havregrød. Er det i orden?

Vi har prøvet at rykke ...

Annonce

... spisetiderne, hvis hun skulle være for træt kl. 18. Vi har også prøvet at give en let eftermiddagsmåltid. Nogen gange har det hjulpet, hvis hun har fået lov til at sidde og lege med en ske, og andre gange har vi leget mad i hende.

Men faktisk tror jeg, at det bunder i, at hun måske er parat til at spise mere selv. Og at hun har fundet ud af, at mor bliver frustreret, når hun lukker munden. Kan hun være parat til at spise selv?

I aften prøvede jeg at lade hende sidde selv med skeen, og hjalp hende med at føre den op til munden. Den anden hånd var dybt begravet i mosen, og der var mad alle vegne til sidst. Det er svært at sige hvor meget, der egentlig kom i maven. Min mand har lidt svært ved at tackle alt det griseri, og er ikke helt sikker på, at det er sådan vi skal gøre. Desuden mener han, at jeg giver hende for mange valgmuligheder, så hun bliver forvirret. Men hvordan skal jeg ellers gribe det an?

Jeg kan se, at du har rådet andre til, at lade barnet sidde med aftensmaden selv. Altså lidt af hvert på en tallerken, men hvordan sikrer man sig, at det kommer noget indenbords? Og kan hun overskue så meget forskelligt mad? Skal hun sidde med fingrene i det, eller skal jeg give hende en ske? Og skal maden være most eller i stykker? Hun spytter kogte kartofler ud igen, hvis hun selv sidder med det.
Skal vi acceptere hendes nej tak med det samme, eller er det i orden at nøde hende lidt med skeen?

Jeg har overvejet at tilbyde hende lidt godnatgrød. Kunne det være en ide? Og skal hun selv have lov til at spise den?

Vi følger din plan for en 8 måneders barn, og jeg ammer 4 gange i døgnet. Det skal siges, at hun har meget let til gråd for tiden, vil ikke lege alene og vil allerhelst være på vores arm, men det tilskriver jeg hendes motoriske udvikling og måske en begyndende seperationsfase.

Håber du kan hjælpe os…

Mange nytårshilsner fra
lillepigens mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder